6. Záruky zákonnosti ve veřejné správě
Obecná charakteristika záruk zákonnosti ve veřejné správě
je to souhrn právních prostředků určených k zabezpečení, dodržování a zákonné realizaci práva pro případ jeho porušení. K dodržování právních předpisů musí ve VES probíhat kontrola a právní záruky. Kontrola je nezbytná se zpětnou vazbou (ověřování správnosti nebo chybných postupů)
Členění záruk zákonnosti ve veřejné správě
· preventivní = předběžná, předcházející nedostatkům
· průběžná = probíhá v běžném kal. roce
· následná = po uplynutí kal. roku, kdy se zpětně hodnotí daná skutečnost- kontrola obce, st. rozpočtu
Zásady kontrol:
· soustavnost, objektivnost, efektivnost, komplexnost, hospodárnost
· Kontrola vnitřní (vertikální, horizontální) a kontrola vnější (Ústavní soud Brno, NKÚ, Občan. Kolektivní stížnost.)
Kontrola vnitřní = uvnitř něčeho (škola) – ředitelem
· vertikální = z vrchu dolů, kontroluje jiný orgán (školu kontroluje školní inspekce)
· horizontální = polohová, kontroluje ředitel učitele, žáky
Kontrola vnější = někdo z vnějšku (Finanční úřad, školní inspekce)
Kontrola vnější je prováděna – parlamentem, NKÚ, soudy, ústavním soudem, ombudsmanem
Ústavní soud Brno = soud byl zřízen v roce 1993, nezabývá se jen kontrolou ústavnosti, ale také zákonnosti aktů, jež přezkoumává. Svou činností ovlivňuje VES nejen nepřímo právními názory, které vyslovuje, ale i přímo tím, že přezkoumává některé zásahy orgánů VES. Do pravomoci Ústavního soudu patří mimo jiné zrušování zákonů nebo jejich jednotlivých ustanovení, rušení jiných právních předpisů nebo jejich jednotlivých ustanovení a rozhodování o ústavních stížnostech proti pravomocným rozhodnutím.
NKÚ – vykonává kontrolu hospodaření se stáním majetkem a finančními prostředky vybíranými na základě zákona ve Prezident NKÚ předkládá PS, senátu a vládě po skončení rozpočtového roku výroční zprávu a zveřejňuje jí ve Věstníku NKÚ. Úřad zpracovává a předkládá PS stanoviska ke zprávám o průběžném plnění státního rozpočtu a ke státnímu účtu ČR.
Ombudsman – byl v ČR uzákoněn v roce 1999, zákonem o veřejném ochránci práv
Poslání – působit k ochraně před jednáním úřadů a dalších institucí ( v zákoně), pokud je toto jednání v rozporu s právem a neodpovídá principům dem. Státu -> ombudsman chrání i před nečinností
Ombudsman je volen na 6 let. V Brně
Ombudsman přijímá stížnosti, které vyřizuje ve lhůtě 40dnů > oznamuje stěžovateli, ke kterému závěru dospěl:
Kolektivní stížnost = PETICE
např. odpor proti výstavbě v Brdech, proti umělému přerušení těhotenství, proti státním maturitám
Petice
- právo všech občanů obracet se na státní orgány a orgány státní samosprávy s žádostmi, návrhy a hlavně stížnostmi
Petiční výbor – PO, FO, kteří zastupují názory lidí
Forma petice – petiční výbor sestaví text stížnosti a lidé, kteří s tím souhlasí projevují svůj názor, svými identifikačními údaji a popisem
Podání a vyřízení petice – podáváme orgánům státní správy a samosprávy, mají povinnost jí přijmout (případně postoupit jinému orgánu)
Musí jí přečíst, říct svůj názor, vytvořit odpověď a do 30 dnů jí doručit petičnímu výboru. Pokud někdo podá kolektivní stížnost (viz. Vysoké Mýto – kácení stromů) nemůže očekávat, že bude petice vyhověna, neboť s petičního práv vyplívá, že je to kolektivní přání, které může odporovat vyšším podmínkám ( Vysoké Mýto – územní plán rozvoje města)